Utbildningar

Aktuella utbildningar med Miljöpartiet i Skåne
Kostnadsfri utbildning i feminism och mångfald
Till hösten startar projektet ”Utbildning: feminism och mångfald” där Jämställdhets- och mångfaldskommittén (JMK) tillsammans med Miljöpartiets talespersoner Annika Hirvonen Falk och Maria Ferm erbjuder lokalavdelningar en 1,5h föreläsning och workshop i jämställdhets- och mångfaldsfrågor. Utbildningen är ett erbjudande till lokalavdelningar och kan med fördel planeras in i samband med medlemsmöten. Utbildningen är helt kostnadsfri för lokalavdelningarna och projektet står för alla kostnader. Sammanlagt kommer 25 utbildningstillfällen att erbjudas runt om i landet, under hösten 2017 och våren 2018.

För att anmäla intresse och hitta datum som passar er har en lista på möjliga datum tagits fram. Några av datumen gäller enbart vissa orter, som står angivet i rutorna. För att anmäla intresse fyller ni i namn på er lokalavdelning och mejladress till kontaktperson i rutan för namn, och kryssar sen i de datum som passar er. Efter att ni skickat in er intresseanmälan kommer ni bli kontaktad med ett förslag. Ta gärna också kontakt med er jämställdhets- och mångfaldsambassadör i distriktet för att samarbeta kring upplägget.

➜ Listan med möjliga datum hittar ni här: http://doodle.com/poll/v4qz2a6zp3nnzzf3

Fler datum kan tillkomma och ifall ni inte hittar ett datum som passar er – hör av er så försöker vi ordna det. Fler datum för våren 2018 kommer skickas ut i höst. Vid frågor kring det praktiska är ni välkommen att mejla jämställdhetssamordnare Matilda Andersson på matilda.andersson@mp.se och vid frågor om innehållet är ni välkommen att mejla sammankallande för JMK Kukkamariia Valtola Sjöberg på kukkamariia.valtola.sjoberg@mp.se

En hel dag fylld av utbildningar!
Söndagen den 24 september, andra dagen av våra Gröna Inspirationsdagar, blir en dag fylld av utbildningar. Läs mer om dagarna, och anmäl dig här!

Ny utbildning i grön ideologi!
Den nya webbutbildningen i Grön ideologi består av fyra filmer som på olika sätt beskriver den Gröna ideologin med viss koppling till politiken och partiprogrammet.
Det finns fler olika sätt att använda sig av filmerna. Antingen så tittar man på alla filmerna under ett tillfälle och använder de diskussionsfrågor som ligger i slutet av läroplattformen. Eller så skapar ni en studiecirkel i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan SV och ses vid tre tillfällen etc. Börja i så fall med Per Gahrtons film och ta en eller två filmer åt gången, till det kan man också koppla de böcker som finns som litteraturtips som en extra fördjupning. Ett annat sätt är att visa filmerna på medlemsmöten och ha en kortare diskussion eller visa filmerna i samband med möten för nya medlemmar. Det finns många varianter, så hitta det som fungerar bäst för er.
Här hittar du utbildningen!

Valberedarutbildning på distans

Nu finns en ny utbildning som riktar sig till valberedare på lokalavdelnings- distrikts- och riksnivå. Utbildningen består av fem filmer (samt diskussionsfrågor) som ligger på en läroplattform på Studieförbundet Vuxenskolans webbplats. Du kan alltså gå utbildningen själv, eller om ni vill samlas i er avdelning och se filmerna och diskutera innehållet tillsammans.  Mer info om utbildningen

Utbildningen kan du ta del av via den här länken

Varje film har ett tema och innehåller diskussionsfrågor. De filmer som ingår i utbildningen har temat "bästa laget når målen", "Grön Ideologi", "Feministiskt valberedande", "Nomineringsprocesser och listsättningar" samt "intervjuteknik". Den första av filmerna utgår ifrån studiematerialet Bästa laget når målen och i arbetet som valberedare är det också bra att följa studiematerialet som finns på Studieförbundets Vuxenskolans sida eller så kan du hämta materialet på kansliet i Lund.

Utbildning i nya medlemsregistret

Det nya medlemsregistret är nu igång, och avdelningarnas lokaladministratörer kan nu ta del av registret och en digital utbildning i registret. I medlemsregistret kan registeransvariga administrera sin avdelnings adresser, medlemskap och uppdrag.

Info om medlemsregister och länk till utbildning hittar du här

Ċ
Emma Fager Malmström,